Het is ruim een week geleden dat ik naar het bloggers evenement Meet the blogger ging, in combinatie met een bezoek aan de VT wonen beurs.
Ik ben alleen geen blogger (denk ik) maar een architect. En ik vind het leuk om anderen op weg te helpen door inzicht te geven is alles wat bij bouwen en verbouwen komt kijken. Op een blog. Maar dat maakt mij geen blogger, toch?
De reden dat ik naar de conferentie ging was dat ik de blog-wereld mateloos fascinerend vind en omdat ik graag blogs lees. En hoewel ik mezelf dus geen blogger vind, HEB ik wel een blog. Daarom is het interessant om er meer over te leren.
It’s over a week since I went to the bloggers event Meet the blogger, combined with a visit to the VT wonen & design fair. I’m not a blogger (i think), but I do HAVE a blog, therefore, it is interesting to learn more about blogging.
Van openheid naar twijfel naar authenticiteit in één ochtend
Het was een volle dag, vanaf negen uur ’s ochtend al. We werden hartelijk ontvangen met koffie en thee en heel veel lekkere dingetjes erbij. Ik had net ontbeten, dus dat hoefde nog niet zo. Na de opening sprak Holly Becker van Decor8, die ik niet kende, maar wat een heel leuk, lief, hartelijk en openhartig mens bleek te zijn! Ze vertelde dat de blog- en online wereld altijd een perfect plaatje weergeeft, maar dat het dat niet is, bij niemand niet. Dus maak je niet gek door die ander met haar prachtige, gehoorzame en schone kinderen, een perfecte partner en het altijd nette en opgeruimde huis. Dat is het leven niet. En ook vertelde ze in alle openheid dat je aan haar blog niet hebt kunnen zien dat ze net een depressie achter de rug heeft. Dus dat.
Think outside the blog.
Zelf denk ik best vaak: hoe doen bloggers dat toch, dat kan toch helemaal niet?! Elke dag supermooie foto’s op Instagram. Drie keer per week een lange blog met goede inhoud. En ook nog eens prachtig gestyled, geïllustreerd of gefotografeerd. Hoe?! Ik heb geleerd dat veel bloggers fulltime bloggen. Dat wil zeggen: het schrijven van de posts, zorgen voor beeldmateriaal, het beheren van de social media kanalen, reageren op iedereen, vloggen moet tegenwoordig ook en heel veel netwerken en je zakelijke afspraken bijhouden. En als het kan trendsettend zijn of in ieder geval vooraan staan. Een blog kan echt een fulltime baan en onderneming zijn.
En dat brengt me dan aan het twijfelen… Voor mij blijft mijn blog altijd ‘voor erbij’. Mijn ontwerpwerk gaat voor en de blog kan dat ondersteunen. En ik vind het leven leven ook erg leuk. Is het dan, als ik er geen fulltime missie van maak, überhaupt wel de moeite?
De toekomst van bloggen
Na Holly was er een podiumdiscussie over de toekomst van bloggen met Anki, Shifra en Souraya. Hierdoor werd ik geprikkeld dat mijn blog met mijn authenticiteit zeker wel bestaansrecht heeft. Het helpt om me minder te spiegelen aan anderen en gewoon mijn eigen koers varen. Mijn eigen verhaal, juist mijn eigenheid als bloggende architect, is een mooi verhaal om te vertellen. Oorspronkelijkheid komt uiteindelijk altijd bovendrijven. Als je je eigen ‘tone of voice’ sterk en consistent neerzet wordt je gevonden. Mits je natuurlijk wel zorgt dat je berichten worden verspreidt en dat Google je weet te vinden.
Na deze discussie werden er nog drie boeken gepitcht die je daarna ook kon kopen en laten signeren. Ik kocht ‘Decorate for a Party’ van Holly (ze is van dichtbij ook zo open en hartelijk), als een goed voornemen om vaker het leven met René te vieren. Zodra we de eerste keer aan de hand van dit boek goed uitpakken dan laat ik het weten.
I started to doubt because of the work everybody puts into their blog. And for me it will always be something on the side, my work as a designer is most important. But i also learned that my own tone of voice and my own stories (the work of an architect can be very interesting!), are worth blogging about.
Alles was supermooi vormgegeven en het aangeboden eten en drinken heerlijk en ruimschoots voldoende! De organisatie was dik in orde!
Workshops Traffic & Engagement en Branding & Visual Identity
Na de lunch had ik twee workshops waarvan de eerste zou gaan over het contact met je lezers en het opbouwen van een community, maar die viel wat tegen. De andere van Ocher was wel heel gaaf en nuttig. Dat ging over je visuele identiteit, waarbij je eerst goed moet nadenken over je ‘branding’. Dat is wel iets waar ik mee verder wil want mijn Instagramfeed is niet zo netjes. Ik vind het enorm lastig om daar een mooie lijn in te krijgen. Bouwfoto’s zijn altijd stoffig en rommelig, dus hoe kan ik dat nu inpassen dat het toch een mooi geheel wordt? Visual Identity is meer dan je Instagram natuurlijk, maar mijn profiel op Instagram is wel een belangrijke aanleiding.
In the afternoon i had two workshops and the one about branding and visual identity was very interesting. My Instagramfeed is a bit messy, because of the drawings and the pictures of the building sites. There’s nothing neat and tidy about that, so i would love to find a way to share those pictures in a pretty Instagramfeed. Visual Identity is more than IG but it’s a start.
Na de workshops was er een lezing van Anne van Your Little Black Book. Zij was zo inspirerend en slim! Een echte ondernemer, ik vond het heel interessant. Helaas kon ze haar presentatie niet helemaal afmaken maar die kregen we later op de mail.
Focus!
Anne moest stoppen vanwege de uitreiking van diverse awards. Zo waren daar de Blogger Audience Award beginner (PRCHTG), Meet the Blogger Audience Award advanced (&Suus), vtwonen Meet the Blogger Award beginner (The Nice Stuff Collector) en vtwonen Meet the Blogger Award advanced (Joelix). Volgens mij stuk voor stuk leuke mensen met mooie blogs.
Blogger tips voor mee naar huis
Aan het eind van de dag was mijn algemene gevoel dat Nederland qua blogs echt nog in de kinderschoenen staat en dat het enorm veel potentie heeft, ook in Europa.
- Daarom is het nog steeds niet te laat is om te beginnen (hoewel ik het wel betreur dat ik in het begin van Studio Stoel maar niet de juiste toon kon vinden, wie weet waar ik dan nu had gestaan?).
- Voor een succesvol blog moet je ondernemend zijn en je authenticiteit bewaken.
- Er zijn ONWAARSCHIJNLIJK veel interieurblogs, vind daar maar eens een goede niche in.
- Veel (vroege) bloggers hebben een achtergrond in marketing en communicatie, voor de mogelijkheden van een eigen blog lijkt me veelzeggend genoeg.
- Het is nog steeds een kwestie van gewoon gaan, je kunt altijd nog weer bijsturen.
Geef een reactie