Stoelendansen

blurred lines between life and architecture

  • about
  • architectenbureau

Interieurontwerp basisschool #1

28 juni 2016 by janita // Leave a Comment

stoelendansen_interieurarchitect_kampen_interieurontwerp_basisschool_ijsselmuiden
Op dit moment werk ik aan het interieurontwerp van een basisschool. Dat project is een tijdje geleden van start gegaan toen ik kennismaakte met de interieurcommissie. De commissie bestaat uit leerkrachten, ouders en medewerkers en het is daardoor een mooie mix van mensen die enthousiast input geven aan het ontwerp. Ik vind het belangrijk de gebruikers ( leerkrachten en ouders) bij een ontwerp te betrekken. En de kinderen niet te vergeten natuurlijk! Wanneer het interieurontwerp ver genoeg is zodat de kinderen het kunnen snappen (met een maquette of een 3D tekening), presenteer ik het nog een keer aan alle groepen. Dan kan ik hun ideeën en wensen ook nog meenemen.

Opdrachtgevers

Tijdens de eerste kennismaking met de interieurcommissie stelde ik iedereen de vraag waarom ze ervoor hebben gekozen mee te denken met het interieurontwerp. Naast betrokkenheid waren de redenen heel divers: iemand had veel ervaring met verhuizen, een ander vanuit een specifieke expertise en een derde vanuit interesse voor het vak van interieurarchitect. Iemand vatte de algemene motivatie heel mooi samen met de woorden dat dit een kans is om ‘de inhoud de vorm te laten bepalen’. Daarmee bedoelde ze de mogelijkheid om de onderwijsvisie vorm te geven in het gebouw, in plaats van dat het gebouw dicteert hoe je lesgeeft.

De inhoud de vorm laten bepalen.

Die onderwijsvisie is TOM onderwijs, team onderwijs op maat. Dat betekent klassendoorbrekend leren, van en met elkaar. De kinderen krijgen meer verantwoordelijkheid over het eigen leerproces en mogen vaak zelfstandig buiten het klaslokaal werken. De leerkrachten werken samen als een team. Gezamenlijk dragen ze de verantwoordelijkheid over alle leerlingen, in plaats van over de eigen klas alleen.
In de praktijk betekent dit voor het programma van eisen en wensen (PVE) vooral een goed leerplein, buiten de lokalen:

  • Een plek waar leerlingen instructies krijgen.
  • Waar ze met elkaar aan tafels werken.
  • Waar ze achter een laptop kunnen werken.
  • Met overzicht vanuit de lokalen van de bovenbouw.
  • Het leerplein moet (voor een groot deel) kunnen blijven staan als het podium gebruikt wordt.
  • Het moet niet te rumoerig zijn en te veel afleiden.

Ontwerpend onderzoeken

Dat bracht me op het tweede punt dat ik wilde onderzoeken: de routing, want de verkeersbewegingen van de klassen naar de toiletten tijdens de lesuren zijn het meest storend. De hal is lang en breed met lokalen rondom en toiletgroepen aan beide kanten. De routes van de lokalen naar de toiletten bracht ik in kaart. Eigenlijk heb je twee opties met een route: of je maakt hem circulair (je trekt een denkbeeldige cirkel langs de lokalen met een ‘eiland’ in het midden), of je maakt een soort vertakking, maar dan hou je heel veel kleine stukjes ruimte over. In zo’n eerste ontwerpfase maak ik vaak nog kleine schetsen, zoals hieronder. Op het oog nietszeggend, maar deze schets was voor mij een belangrijk inzicht. Omdat die hal zo lang is kom ik met een circulaire beweging alleen niet uit, dus dat rode spinnetje is een combinatie van die circulaire beweging, met een paar ‘hoofdroutes’ er doorheen. Door dat te doen verdeel ik tegelijkertijd het leerplein in een paar stukken. En daardoor wordt alles helder.

stoelendansen_interieurarchitect_kampen_interieurontwerp_basisschool_ijsselmuiden
schets interieurontwerp basisschool
stoelendansen_interieurarchitect_kampen_interieurontwerp_basisschool_ijsselmuiden_onderzoek
schetsen en het resultaat van die onderzoeken, van links naar rechts: route, podium, leerplein en bergruimte, toiletruimte en kantoren

Verder onderzocht ik de opties voor een podium. En dan is vooral de ruimte vóór het podium van belang: ik moet plek hebben voor vijfenzeventig tot honderd stoelen. Ik keek ook naar de combinatie bergruimte, toiletruimtes en kantoren: is het voldoende? Is het handig, hoe zitten ze ten opzichte van elkaar, of kan dat nog anders? Slimmer?

In het hoofd van de ontwerper

Na het onderzoek ga ik combineren. Van de belangrijke onderdelen heb ik de ideale uitkomsten, maar ik kan het daarna niet zomaar in elkaar puzzelen. Voor mij is dat ontwerpen, dat ik met alle kennis in mijn hoofd vrij kan schetsen.

Het schetsproces, en dat geldt voor alle projecten, is bij mij eigenlijk continu. Het zit in mijn hoofd en daar groeit het verder. Wat ik op papier zet is vaak het resultaat van dat denken over een plan.

En soms bekijk ik dan een onderdeel nog een keer, of er komt nog iets bij. Ik werk er niet continu aan, maar ik leg het ook weer weg. En ik schets niet altijd op de plattegrond met schetspapier,  ik maak ook tekeningen in mijn schetsboek. Of waar ik maar papier zie en een idee heb. Het schetsproces, en dat geldt voor alle projecten, is bij mij eigenlijk continu. Het zit in mijn hoofd en daar groeit het verder. Wat ik op papier zet is vaak het resultaat van dat denken over een plan. In dit geval leidde dat tot vijf ontwerpen die ik presenteerde aan de interieurcommissie. En hoe ik hier op was gekomen. Ze waren het vrij snel en unaniem eens over één van die vijf, en dat vond ik zelf ook het meest overtuigende plan.

stoelendansen_interieurarchitect_kampen_interieurontwerp_basisschool_ijsselmuiden_bouwkundig
schets interieurontwerp basisschool, bouwkundig

De ochtend na deze presentatie had ik een overleg over de bouwkundige wijzigingen. Normaal werk ik wat netter, met lijstjes en overzichten, maar omdat de bouwkundige bespreking op de ochtend na het overleg met interieurcommissie was (die ik ’s avonds had) nam ik het als een schets mee. Ik wist dat alles wat we hadden besproken er op stond, dus als ik aan het eind van die bespreking de hele tekening geel had gemarkeerd dan was het in orde.

Het structuurontwerp is nu nog een vlekkenplan

Dit interieurontwerp biedt de leerkrachten de mogelijkheid om klassendoorbrekend les te geven. Beide onderbouwlokalen hebben een eigen plek buiten het lokaal en de beide bovenbouwlokalen delen er één omdat daar veel meer wordt samengewerkt.
Het centrale leerplein is op een heel natuurlijke manier verdeeld in drie zones, waaronder een leeshoek. En het is goed te overzien vanuit de drie lokalen die er gebruik van maken. Het podium maakt deel uit van het leerplein is dus geen loze ruimte die af en toe gebruikt wordt. Het hoort bij het dagelijks gebruik door de leerlingen. Als je de leeshoek wegrolt (alles op wielen!) en je de stoelen neerzet, dan blijkt ineens dat het een écht podium is, met een handige backstage en gordijnen en toneelverlichting! Hoe beperkt de ruimte ook is, in dit geval de hoogte, een podium moet een podium zijn.

Het resultaat van dit SO is in principe een vlekkenplan, waarbinnen alle wensen en eisen gerealiseerd kunnen worden. De aantallen zijn nog wel een punt van aandacht. Hoeveel ruimte nemen die honderd stoelen nou in voor het podium? Inclusief een gangpad en voldoende beenruimte. En wat als dat er een keer honderdtwintig worden, past het dan ook nog? Heb ik niet te veel hal voor de hoeveelheid leerplekken die op het leerplein nodig zijn? En hoe voorkom ik in dat geval dat het leerplein verdrinkt in de grote hal? Dat zijn de zaken waar ik nu aan werk. Vanaf het SO naar VO wordt alles een stap concreter, dus ik neem dan ook de bemonstering mee van de vloerafwerking en de kleuren die we hebben besproken.

stoelendansen_interieurarchitect_kampen_interieurontwerp_basisschool_ijsselmuiden
van linksboven met de klok mee: de lokalen, instructieplekken buiten het lokaal, het leerplein en het podium, toiletten met bergruimte en ondersteunende functies
stoelendansen_interieurarchitect_kampen_interiuerontwerp_basisschool_ijsselmuiden
schets interieurontwerp basisschool

De volgde stap, waarin ik van SO naar VO werk, met alle schetsen, vragen, oplossingen en moeilijkheden, beschrijf ik in een volgende blog. Het wordt in ieder geval kleurrijk!

Filed in // design Tagged with // achter de schermen, interieurarchitectuur, ontwerpen, school, verbouwen

Dit vind je misschien ook leuk

Dit vind je misschien ook leuk

stoelendansen interieurarchitect kampen ontwerp basisschool ijsselmuidenInterieurontwerp basisschool #2 interieurontwerp kampenInterieurontwerp basisschool #3 Interieurontwerp basisschool #4 Beginnen met bloggen en andere twijfels
Bijzondere bruggen op Zwolse Architectuur
To-do & to blog about

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ben Janita Stoel, zelfstandig architect én interieurarchitect, werkend vanuit een kantoor aan huis. Werk en leven lopen dan ook dwars door elkaar heen, maar dat vind ik prima. Dat is stoelendansen, dat is mijn blog.

I practice dancing through life as an architect, interior designer and mom, working from my home office.

connect

Categorieën

  • architect
  • blurred lines
  • daily life
  • design
  • elements
  • Geen categorie

Archief

Instagram

COMFORT / Mijn plantenplankje is eraan! Dat gekke COMFORT / Mijn plantenplankje is eraan! Dat gekke baksteentje waarvan de vorige-vorige eigenaar zei dat ik hem precies gebruikte waarvoor hij hem had bedoeld: voor een plant, verdwijnt vandaag achter een geïsoleerde voorzetwand. Ik schreef al eens een blogpost met oude foto's van deze eigenaar, de link staat in mijn bio.
.
Mindere genoegens van een klushuis zijn namelijk kou en tocht. Ik krijg 's ochtends geen chocopasta gesmeerd omdat die keihard wordt in de keuken waar het nog net niet vriest. Vorige week verplaatsten we nog snel de tochtdeur een stuk naar voren zodat de deur naar mijn kantoor in het warme deel van de gang uitkomt in plaats van achter de kierende voordeur. En nu dus deze buitenmuur waar kou vanaf straalt. Tijdelijk, want in de volgende fase gaan we alle muren voorzien van geïsoleerde voorzetwanden. De ah-hoc acties doen me denken aan onze eerste winter hier: voordat het dak vervangen was zagen we ons bouwbudget letterlijk wegvliegen op de gasrekeningen 💸 dus daar moesten we wat aan doen! Maar dat was ook de winter dat we een kleine ijsbaan in de tuin konden bouwen 💙 en dat zullen we altijd koesteren als een prachtige herinnering 💙 Swipe voor een heel blij koppie...
.
#verbouwing #schoolplaat #oudeschoolplaat #kringloopgeluk #multipincandle #koudewinter #stadsboerderij #myinterior #interieurstyling #interior123  #interiordesign #binnenkijken #vtwonen #eclecticdecor #myhometoinspire #instahome #interior4all #wonen #interieur #interior #interiorwarrior #interiordesign #thriftedhome #verbouwing #droomhuis #dreamhouse #droogbloemen #flowersofinstagram  #studiostoelhome #homeinspo #interiorstyling
De regering weet toch wel dat thuiswerken met een De regering weet toch wel dat thuiswerken met een peuter een illusie is hè? Zelfs de 7-jarige die zich redelijk redt met zijn schoolwerk slaat ervoor op de vlucht 🙈
.
Ik heb hier nog niet zoveel over gedeeld omdat het vooral heel verdrietig is. De jongens missen hun vriendjes en juffies heel erg. Ik geef mezelf maar 'vrij' als we geen oppas hebben en het huilen staat me nader dan het lachen door de stress. Niet naar school kunnen is een vrij traumatische ervaring voor het hele gezin.
.
En soms is het grappig hoor, echt waar. Die sommen van tegenwoordig (hoe dan?!), tigmiljoen wachtwoorden die via vijf verschillende kanalen gecommuniceerd worden, ik begrijp de administratieve druk bij scholen intussen wel. Of het nodig en logisch is, is een andere vraag. Als je de rust en energie hebt kunt je er best wat leuks van maken. En na een mislukte dag probeer ik het gewoon opnieuw.
.
Enfin. Ik draai vandaag zoveel mogelijk duimen in de hoop dat de scholen weer open mogen, misschien wel tegen beter weten in. De redenatie dat de scholen dicht zijn gegaan om de ouders te verplichten thuis te werken zit me hierbij nog het meeste dwars....
THE BEST / Goed oud & nieuw vandaag mensen, en nie THE BEST / Goed oud & nieuw vandaag mensen, en niet te lang terugblikken want de energie ligt aan de andere kant van deze nacht ❤
LOVE / Van ons, voor jou. Hele fijne kerstdagen 😘
This error message is only visible to WordPress admins

Blogroll

dietemiet
jo flowers
life of an architect
local milk
maandagdaandag
mme zsazsa
tales from the crib
Foto's, afbeeldingen en tekst zijn van mij, Janita Stoel, tenzij anders aangegeven. Als je iets wilt gebruiken vraag het me dan even en LINK with love.
Tips en links verwijzen naar zaken waar ik zelf ongesponsord enthousiast over ben. Als dat in de toekomst verandert dan laat ik het weten.
De beschreven ontwerpprocessen vertellen nooit het hele verhaal vanwege de privacy van mijn opdrachtgevers. Voor jouw ontwerpvraag zijn ze waarschijnlijk ook niet de beste oplossing.
Wanneer mijn ontwerpen of aanpak je aanspreken dan werk ik graag met je samen. Voor deze en andere vragen kun je me mailen op janita@studiostoel.nl

Copyright © 2025 · Modern Studio Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Log in