Er is nog tijd voor twee updates over de verbouwing van de school voordat de bouwvak begint. In een eerdere post vertelde ik wat over de uitgangspunten van de opgave en hoe ik deze heb onderzocht. Aan het eind van die post liet ik het structuurontwerp (SO) zien. Deze post gaat over de vervolgstappen na het SO en vertellen iets meer over het voorlopig ontwerp (VO).
Ik moet wel een beetje letten op wat ik nu laat zien want ik geef nog een presentatie aan de kinderen. Dan is het leuker wanneer het nog een verrassing is.
De post hierna is gelijk de laatste voor de bouwvak en dan kan ik wat meer laten zien van het ontwerp. Dat is ook een goed moment om een update te geven van de stand van zaken op de bouw. Ze zijn nu ongeveer een maand bezig en het gaat ontzettend snel. Je kunt nu al goed zien hoe de ruimtes worden en hoe het straks allemaal gaat functioneren.
Van globale kaders naar een precieze indeling
In de vorige post schreef ik over het vlekkenplan. Dat is een grove schets om aan te geven welke functies waar komen en hoe alles in verbinding staat met elkaar. Het is de eerste globale vertaling van de uitgangspunten in een ontwerp. In de loop van het ontwerpproces worden de dingen steeds meer precies en het SO geeft kaders aan waar binnen de ruimtelijke wensen gerealiseerd kunnen worden.
Het indelen van de lokalen
Daarna heb ik onderzocht hoe ik deze ruimtes kan indelen. Bij de lokalen heb ik bekeken waar de digi-borden moeten komen te hangen om optimaal overzicht te hebben over de klas en het leerplein. Omdat er nieuwe deuren komen voor de instructieplekken buiten de lokalen is het belangrijk dat het lokaal slim wordt ingedeeld, zodat de loopafstanden kort zijn en de zichtlijnen optimaal. De lokalen hebben een fantastische hoogte (de lokalen hebben een schuin omhooglopend plafond) en daarom gaan ook alle speelhuisjes die de school al heeft mee naar de nieuwe locatie. Dat zijn speelhuisjes met een verdieping, dus die zijn hartstikke leuk natuurlijk! Met zo’n hoog plafond in het lokaal is het net een echt huisje.
Verschillende zones op het leerplein
Ik heb ook onderzocht hoe ik het leerplein kan indelen. Daarin stuur ik vooral aan op de routes langs het leerplein heen, om te voorkomen dat leerlingen al zigzaggend een weg zoeken over het leerplein en daardoor andere kinderen storen. Op het leerplein wilde de school ook verschillende plekken, zoals computerwerkplekken en tafels waar leerlingen individueel en in groepjes kunnen werken. Tot slot was flexibiliteit een belangrijk thema. Die hal is zo groot dat de school er allerlei activiteiten kan organiseren dus dan moet je wel handig kunnen schuiven met je meubels.
Het podium neemt een aparte positie in op het leerplein. Dat wordt een plek waar kinderen rustig een boekje kunnen lezen en wat kunnen ontspannen. Zeker voor de kinderen die overblijven moet dat ook een fijne plek zijn.
De moeilijkheden bij zo’n grote centrale hal
Het is een hele grote hal en dat is natuurlijk een pluspunt vanwege de mogelijkheden. Het nadeel is dat de feitelijke werkplekken voor de leerlingen een beetje verloren dreigden te gaan in de grote ruimte. Daarom heb ik voorgesteld om de garderobekasten toe te voegen aan het leerplein, en ze niet tegen de lokalen aan te plaatsen. Dat heeft namelijk een paar voordelen:
- De kasten zijn groot genoeg om wat ‘body’ aan het leerplein te geven.
- Ze geven de kaders van het leerplein aan.
- Ze bieden de mogelijkheid om de identiteit van de school en de leerlingen te tonen door middel van inspirerende teksten en afbeeldingen, thema projecten en werkjes.
- De computerwerkplekken kunnen tegen de kasten aan gezet worden, en het werkt vaak prettiger als je je wilt concentreren.
- De puien van de kozijnen blijven vrij van rommelige jassen en tassen.
- En door de puien vrij te houden van kasten versterken ze het principe van een vrije route langs de lokalen en een eiland in het midden van de hal voor alle activiteiten.
Kleur en materiaal
Tot slot zijn we bezig geweest met kleuren en materiaal. Ook hebben we prijzen opgevraagd van verschillende onderdelen zodat de school een afgewogen keuze kan maken. Aan het eind van deze week is alles wel zo’n beetje definitief en gaat de school met zomervakantie.
Zelf werk ik nog even door aan een volgend onderdeel van het ontwerp, maar daarvoor heb ik eerst wat meer ideeën van de kinderen nodig dus daarover schrijf ik later meer. De laatste foto is alvast een eerste ideeschets.
Dan nog ter info: de vloer hieronder is een marmoleum vloerbedekking van Forbo, deze heeft een beetje een houtprint en je kunt hem zelfs met een houtstructuur krijgen. De blauwe wandtegels zijn van Mosa. En gietvloeren kun je in oneindig veel vormen, uitvoeringen en kleuren krijgen. Op deze foto zijn ze grijs en ingestrooid met wat grove ‘flakes’, dat geeft altijd wel mooi en speels effect. Of het blauwe flakes worden of zachtgeel moeten we nog even bedenken. Of we houden dat gewoon als een verrassing.
Geef een reactie